Het bestand met de ramingskengetallen van www.gwwkosten.nl bevat kostengegevens ten behoeve van het maken van een kostenraming in de initiatief/ontwerpfase van civiel- en groentechnische werkzaamheden. Er zijn kengetallen beschikbaar voor nieuwbouw, sloop, reconstructie en onderhoud. Het bestand is naadloos te gebruiken in combinatie met het ramingsprogramma op deze site. Via het ramingsprogramma kunt u op eenvoudige wijze parameters instellen en uitvoeringsalternatieven berekenen. Een gemaakte onderhoudsraming kan makkelijk omgezet worden in een MJO-begroting via de MJOB-tool op deze site. In deze toelichting vermelden we de uitgangspunten van de gepubliceerde kosten.
PRIJSCONDITIES
De kostenkengetallen zijn onderbouwd met calculatiedata en MJO-data, waardoor voor de kengetallen dezelfde condities gelden. Deze
condities kunnen afwijken
van de prijscondities die voor u gelden. Dit kan een juiste prijsvorming in de weg staan. Daarom moet u de prijscondities steeds goed vergelijken met de voor u geldende condities.
Voor de kostengegevens gelden de volgende uitgangspunten:
- actuele peildatum (prijzen worden maandelijks geactualiseerd);
- normale bereikbaarheid voor aan- en afvoer van materiaal en materieel;
- de kostengegevens in de tabellen bevatten de directe kosten inclusief eventuele onderaannemerskosten maar exclusief staartkosten;
- dagproductie op normale werktijden
- stabiele markt; plotselinge prijsstijgingen of marktinvloeden zijn niet inbegrepen.
TOELICHTING KOSTEN
Eenmalige kosten
Eenmalige kosten zijn kosten die de aannemer maakt, maar waarvoor geen posten
zijn opgenomen in het bestek. De
hierna genoemde voorbeelden zijn niet altijd van
toepassing op ieder project, maar kunnen - afhankelijk van het bestek - wel of niet
van toepassing zijn.
Voorbeelden:
- aan- en afvoer materieel;
- materieeltransport op het werk;
- plaatsing en aansluitkosten keten en wagens;
- kosten voor gas, water, elektra en telefoon;
- bediening en verbruik;
- kantoorbehoeften;
- verhard terrein voor keten en wagens;
- opslagterrein;
- brandstofvoorzieningen materieel;
- schoonmaken wegen;
- werkwegen en gebruik van rijplaten/draglineschotten;
- risico kabels en leidingen;
- bewaking;
- reservematerieel (stand-by);
- communicatiemiddelen;
- revisiekosten;
- veiligheidsvoorzieningen;
- onderhouds- en opleveringskosten.
Materiaalkosten
Materiaalkosten betreffen alleen de materiaalkosten van de hoofdaannemer.
Hierbij zijn beperkte kwantumkortingen inbegrepen.
Levering franco werk, tenzij anders vermeld.
Arbeid
Arbeid bevat de kosten van alle manuren die nodig zijn om een project te realiseren. In de onderstaande tabel staat een overzicht van de uurtarieven die in de kosteninformatie worden gehanteerd. Deze uurtarieven zijn samengesteld aan de hand van de cao's die gelden voor de betreffende beroepsgroepen.
Uurtarief GWW
Bankwerker/lasser |
44,80 |
Betonwerker I |
40,70 |
Cultuurtechnisch medewerker |
34,25 |
Fitter/lasser gasleiding |
47,00 |
Geleiderailmonteur |
43,10 |
Grondwerker (ploeg 3 personen) |
43,10 |
Heier |
43,10 |
Hovenier |
34,25 |
Kabellasser |
39,50 |
Kabelwerker (ploeg 6 personen) |
39,50 |
Laborant |
52,35 |
Machinist |
45,80 |
Monteur |
45,75 |
Palenboorder/funderingswerker |
43,10 |
Rijswerker |
43,10 |
Remmingwerker |
42,90 |
Schilder |
36,65 |
Sloper |
43,10 |
Sloper (DTA-er) |
42,35 |
Steenzetter |
44,80 |
Stratenmaker (ploeg 2 personen) |
47,40 |
Stratenmaker (ploeg 3 personen) |
43,55 |
Timmerman I |
44,80 |
Uitvoerder |
52,35 |
Uitzetter |
44,75 |
Vakman GWW |
43,10 |
Verkeersregelaar |
28,20 |
IJzervlechter I |
44,80 |
Materieelkosten
Materieelkosten betreffen alle directe materieelkosten van de hoofdaannemer.
De kosten van aangedreven materieel zijn inclusief bediening, tenzij anders is vermeld.
Onderaannemerskosten
Onderaannemerskosten zijn kosten die onderaannemers in rekening brengen bij
de hoofdaannemer. Hierbij zijn de toeslagen van de onderaannemer inbegrepen.
Directe kosten
Directe kosten zijn alle kosten die toe te wijzen zijn aan de afzonderlijke onderdelen van een project. Deze worden samengesteld door onderscheid te maken in materiaalkosten, arbeid, materieel en onderaanneming.
Indirecte kosten
Indirecte kosten of staartkosten worden berekend nadat de directe kosten zijn
begroot.
Staartkosten zijn kosten die niet aan een afzonderlijk onderdeel zijn toe te schrijven. Ze bestaan uit de bijkomende kosten die nodig zijn om een project te kunnen
realiseren, zoals eenmalige kosten, algemene kosten en winst & risico.
De percentages in het volgende schema geven een redelijk gemiddelde van wat gangbaar is in de praktijk bij GWW-aannemers.
Aannemers voor sloopwerk, bodemsanering, kabelwerk en groenvoorziening hanteren andere calculatieschema's en/of percentages. Zie hiervoor de toelichting bij
de betreffende tabellen.
LET OP! De genoemde percentages zijn indicatief!
Calculatieschema Raming maken
Eenmalige kosten (6%) |
|
Algemene bouwplaatskosten (6%) |
|
Uitvoeringskosten (4%) |
|
Algemene kosten (3%) |
|
Winst en risico (3%) |
|
Bijdrage Fonds Collectief Onderzoek (0.15%) |
|
Bijdrage RAW (0,15%) |
____________+ |
Bouwkosten totaal |
|
Bijkomende kosten (0%) |
____________+ |
Totaal excl. BTW |
|
BTW (21%) |
_____________+ |
Totaal incl. BTW |
|
UITVOERINGSKOSTEN
Uitvoeringskosten zijn kosten voor uitvoerend en administratief personeel op het
project. Verdere uitvoeringskosten zijn: verletbestrijding, reken- en tekenwerk.
ALGEMENE KOSTEN
Dit zijn de kosten die door het ontbreken van een relatie met de werken, dan wel uit
overwegingen van praktische doelmatigheid, niet direct of indirect aan de afzonderlijke werken kunnen worden toegerekend.
Voorbeelden van algemene kosten zijn:
- directie en bedrijfsleiding;
- bedrijfsbureau en calculatie;
- marketing, verkoop en inkoop;
- administratie algemeen;
- salaris- en loonadministratie;
- kantoorautomatisering;
- personeelszaken en secretariaat;
- receptie, telefoon, telex;
- afschrijving en/of huur van gebouwen en inventaris;
- kantoorbenodigdheden, verlichting, verwarming en verzekering;
- representatie, geschenken, advertenties en sponsoring;
- cursussen en jubilea;
- accountant, externe boekhouding, juridische en fiscale adviezen;
- milieuvergunningen;
- contributies, abonnementen en certificering;
- onderzoek en ontwikkeling.
WINST EN RISICO
Winst is het bedrag dat overblijft nadat alle kosten en risico's verrekend zijn die
met het project samenhangen. Onder risico vallen alle onvoorziene
omstandigheden, uitvoeringsrisico's en niet-verrekenbare loon- en prijsstijgingen. Ook renteverlies, het niet kunnen verrichten van werkzaamheden door bijvoorbeeld regen, wachturen
door te late leverantie of reparaties aan materieel vallen hieronder.
BTW
Alle vermelde bedragen zijn exclusief BTW.